יעה אופני זעיר או מיני מעמיס הוא כלי צמ”ה קומפקטי בעל 4 גלגלים קטנים זהים המורכב משלדה קשיחה עם מנוע אחורי וזרועות הרמה הנמצאות משני צידי תא-המפעיל המחוברות לכף העמסה או למגוון אביזרי קצה.
יתרונותיו נובעים מממדיו הקטנים וכושר תמרון מעולה במקומות צפופים. הוא משמש לעבודות קלות ו”עדינות” יחסית בתחום התשתיות ,הבניה, החקלאות והגינון.
ליעה אופני זעיר הנעה קבועה בכל ארבעת גלגליו והיגוי המתבסס על נעילת זוג גלגלים בצד אחד בדומה לכלי צמ”ה הנעים על גבי זחלים. שיטת היגוי זו מאפשרת לכלי להסתובב על צירו ונקראת בשפת מקצועית “רדיוס סיבוב אפס”. היעה הזעיר מוגבל למהירות מרבית הנמוכה מ-20 קמ”ש ואיננו מורשה לנוע על כבישים. למרות ממדיו הקטנים הוא בנוי להעמיס עפר וחומרי בניה על משאיות רכינה.
בניגוד למחפרון , לשופל ולטרקטור עם מעמיס-קדמי רגיל, זרועות ההרמה של הכף במיני-מעמיס נמצאות משני צידי תא המפעיל כאשר בסיסם נמצא מאחורי כתפיי הנהג. בגלל קרבתו של הנהג לזרועות ולבוכנות, היעים הזעירים הראשונים לא היו בטיחותיים כמו המעמיסים הרגילים, בפרט בעת כניסת ויציאת המפעיל מהכלי. ליעים אופניים זעירים מודרניים יש תא-מפעיל סגור, אטום וממוזג לרוב העטוף בכלוב עם סבכת מתכת חזקה כדי להגן על המפעיל בעת התהפכות.
היעה האופני הזעיר הראשון יוצר בשנות ה-50 ע”י יצרנית ציוד חקלאי אמריקאית בשם מלרו מצפון דקוטה אשר נמכרה בשנות ה-60 ליצרנית כלי צמ”ה אמריקאית בשם קלארק. ב1995 נמכרה החברה ליצרנית הצמ”ה אינגרסול ראנד אשר שינתה את שם החברה ממלרו לבובקט. חברת בבוקט נמכרה ב-2007 ליצרנית הצמ”ה דוסאן הדרום קוראנית. השם “בובקט” משמש לעיתים כשם גנרי לכל מיני-מעמיס, למרות ששימוש זה לא מדויק מכיוון ש “בובקט” הינו כיום כאמור מותג של יצרן הציוד המכני ההנדסי דוסאן .
מיני מעמיס – הנמכרים ביותר
מדוח צמ”ה של משרד התחבורה עולה שבשנת 2021 נמכרו 893 כלים חדשים. את שוק היעים האופניים הזעירים בארץ מובילות נכון לשנת 2021 בעיקר שלוש חברות:
במקום הראשון מובילה חברת ניו פלדמן יבואנית המותג גייל עם 271 מסירות.
במקום השני חברת אמקול יבואנית המותג בובקט עם 181 מסירות.
במקום השלישי חברת טרקטורים וציוד איי טי אי יבואני המותג קטרפילר עם 67 מסירות.